فیلم | جملات کلیدی ذهن شما چیست
کد خبر: 4207694
تاریخ انتشار : ۱۱ فروردين ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۵
حسن یوسف/ 6

فیلم | جملات کلیدی ذهن شما چیست

یک محقق سبک زندگی درباره یکی از دلایل خشم گفت: در ذهن همه ما جملاتی کلیدی وجود دارد که فکر می‌کنیم آن جمله‌ها یقینی است و دیگران باید آنها را بپذیرند و به آنها احترام بگذارند، در غیر این صورت دچار خشم می‌شویم و با مطالعه داستان یوسف می‌توانیم بفهمیم جمله کلیدی که باعث خشم برادران یوسف شد، چه بود.

حجت الاسلام حسین عباسی اصل

به گزارش ایکنا از خوزستان، مجموعه «حُسن یوسف» راهکارهایی برگرفته از داستان حضرت یوسف(ع) برای مقابله با خشم، حسادت و افسردگی است که از سوی حجت‌الاسلام حسین عباسی‌اصل، محقق سبک زندگی ارائه می‌شود.

عباسی‌اصل در قسمت ششم این مجموعه گفت: بسیاری از ما از خشم و عصبانیت خود آسیب دیده‌ایم، بنابراین باید این خشم را مدیریت و با آن مقابله کرد. راهکارهای  مقابله با خشم را می‌توان از سوره یوسف(ع) استخراج کرد. چه طور انسان‌ها دچار خشم می‌شوند؟ یک دلیل این است که در ذهن همه ما جملاتی کلیدی وجود دارد که فکر می‌کنیم آن جمله‌ها  درست و قطعی است و باید محقق شود. برای همین انتظار داریم دیگران این جملات را قبول داشته باشند یا به آنها احترام بگذارند.

اگر دیگران با این جمله که من فکر می‌کنم درست و یقینی است، مخالفت کنند، دچار خشم می‌شوم. کار درست این است که این جملات را بررسی کنم. آیه 8 سوره یوسف می‌‎فرماید: «إِذْ قَالُوا لَيُوسُفُ وَأَخُوهُ أَحَبُّ إِلَى أَبِينَا مِنَّا وَنَحْنُ عُصْبَةٌ إِنَّ أَبَانَا لَفِي ضَلَالٍ مُبِينٍ» یوسف و برادرش پیش پدرمان عزیزتر هستند. در صورتی که ما یک گروه توانمند هستیم و برای خانه رزق می‌آوریم. ما باید مورد احترام یعقوب باشیم. پس این جمله در ذهن برادران یوسف(ع) حک شده و چون حضرت یعقوب به این جمله توجهی ندارد و انتظار آنها را برآورده نمی‌کند، دچار خشم می‌شوند و معتقدند پدرشان اشتباه می‌کند.

ریشه اصلی داستان یوسف(ع) از این جمله آغاز می‌شود: «نحن عصبه» (ما توانمندیم، بنابراین پدر باید ما را بیشتر دوست داشته باشد) اما حضرت یعقوب(ع) کسی را بیشتر دوست دارد که تقوای عملی و علمی داشته باشد و با بصیرت عمل کند.

پس یکی از راهکارهای مقابله با خشونت این است که برگردیم و بررسی کنیم چه جملات کلیدی در ذهن ما شکل گرفته که انتظار داریم دیگران به آن احترام بگذارند. آنها را ارزیابی کنیم و اگر نیاز به اصلاح داشته باشند، آنها را اصلاح کنیم.

انتهای پیام
captcha